sunnuntai 12. helmikuuta 2012

Lastenkirjat sukututkimuksessa

Omaa sukua tutkiessani olen erittäin vähän joutunut perehtymään lastenkirjoihin. Kun olen joskus tehnyt selvitystä jollekin, jolla on juuria Itä-Suomessa, olen niitäkin joutunut lukemaan, tosin onneksi 1800-luvun loppupuolelta. Nyt erään henkilön juuria tutkiessani törmäsin Iitin seurakunnan lastenkirjoihin vuosilta 1812 - 1829. Olin jo vähällä tulla epätoivoiseksi, kunnes tajusin, että tuo lastenkirja on joka tapauksessa näiden henkilöiden kohdalta sen verran epätarkka, ettei sen varaan pelkästään voi rakentaa mitään. 

Iitti on minulle ihan tuntematonta seutua. Tutkimusta ei ainakaan helpota se, että sen kirkonkirjat jaetaan Vesikansan ja Maakansan osiin. No, tämän vielä ymmärrän. Toinen puoli seurakuntaa kulki kirkkoon maitse, toinen puoli vesitse. Jako ei ainakaan lastenkirjoissa pysy ihan samana. Muutenkin talojen numerointi esimerkiksi noudattaa logiikkaa, joka ei minulle vielä ole auennut. Jos kyseessä olisi oman suvun tutkiminen, pitäisi tietysti tutustua seudun historiaan. Nyt siihen ei oikein ole aikaa. 

Tutkittavat henkilöt ovat Taavetti Antinpoika ja Liisa Antintytär, jotka kummatkin rippikirjojen mukaan syntyivät 1812. Taavetin vanhemmat pystyn varmistamaan myöhemmästä rippikirjamerkinnästä (son) ja voin jatkaa vielä hänestä taaksepäin. Liisan kohdalla joudun tyytymään huomautukseen, että hänen vanhempansa todennäköisesti olivat Antti Tuomaanpoika ja Vappu Joonantytär. Tässä vielä näytteet lastenkirjoista Lyöttilän kylästä, joka yleensä rippikirjoissa on Maakansan puolella kokonaisuudessaan. Tällä kertaa kuitenkin kylän loppuosa löytyikin Vesikansan puolelta. Paljon apua tuosta ei ollut,  Antin poikien nimet täsmäävät, mutta syntymävuosissa on jo heittoa. Ja onko hän varmasti oikea Antti?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti